بنیاد ملی نخبگان، در راستای ارتقای «زیستبوم علم – فناوری – اقتصاد و مدیریت» کشور و افزایش اثرگذاری اجتماع نخبگانی کشور بر این زیستبوم، از توسعه رویدادهای رقابتی مسئلهمحور که حول مسائل صنعت و جامعه شکل میگیرند، در قالب «طرح شهید بابایی» حمایت میکند.
در این خصوص، بنیاد از تمام مجموعههای دولتی و غیردولتی که توانایی «مسئلهیابی ، ارتباط با صاحبان مسائل ، برگزاری رویداد رقابتی (حاوی دورههای توانمندسازی و تیمسازی و انجام داوری علمی و قابل دفاع)
و
پیگیری نتایج کار تیمهای برگزیده رویداد» را دارند، دعوت مینماید پس از توافق با صاحبان مسائل و تمهید مقدمات برگزاری رویداد، با تکمیل
کاربرگ معرفی رویداد و ارسال آن به همراه نامهای خطاب به معاونت مستعدان
و آیندهسازان بنیاد ملی نخبگان (به نشانی: تهران، خیابان آزادی، بین خیابانهای رودکی و شهید نواب صفوی، پلاک 209) یا به بنیاد نخبگان استان
محل استقرار برگزارکننده رویداد، درخواست خود را برای بررسی رویداد در چارچوب مقررات طرح شهید بابایی و برخورداری از مزایای طرح، اعلام نمایند.
برخی از این مزایا عبارتند از:
۱. تشویق دانشجویان برتر دانشگاههای کشور برای شرکت در رویداد، با اعطای «کمکهزینۀ شرکت در رویدادهای رقابتی مسئلهمحور دارای عنوان طرح شهید بابایی»؛
۲. اعطای امتیاز فعالیت نخبگانی به همه اعضای تیمهای برگزیده رویداد، برای بهرهمندی از سایر تسهیلات بنیاد؛
۳. حمایت همهجانبه بنیاد از نهاد برگزارکننده رویداد، از طریق اعتباردهی و تبلیغ رویداد در اجتماع نخبگانی و ترغیب این اجتماع برای حضور در رویداد، اعطای کمکهزینه برگزاری رویداد و معرفی رویداد به نهادهای دولتی و غیردولتی مد نظر برگزارکننده برای حمایت و مشارکت.
نکاتی در خصوص رویدادهای مورد حمایت در طرح شهید بابایی
بهمنظور تبیین برخی مؤلفههای مدنظر در طرح شهید بابایی و نیز تشریح برخی از مصادیق که از نظر شورای راهبری طرح، به عنوان رویداد دارای قالب طرح شهید بابایی شناخته نمیشوند، موارد زیر، اطلاعرسانی میشود:
۱. در طرح شهید بابایی، از آن دسته از رویدادهای رقابتی حمایت میشود که حول یک مسئله یا چالش مشخص و دارای صاحب مسئلۀ مشخص برگزار میشوند. صاحبان مسائل این رویدادها عمدتاً یکی از این دو هدف اصلی را دنبال میکنند که یکی «حل کامل مسئله یا چالش مدنظر در قالب رقابت» و دیگری «یافتن تیمهای دارای قابلیت حل مسائل اصلی نهاد صاحب مسئله» است و انتظار دارند رویداد مورد نظر، هدف آنها را محقق سازد و به همین دلیل، عمدۀ هزینههای برگزاری رویداد را تقبل میکنند. بنابراین در این رویدادها، پس از پایان رویداد، صاحب مسئله، یا «نتایج بهدستآمده توسط تیمها» را مورد استفاده قرار میدهد و یا از «توانمندی تیمهای توانمند شناساییشده در رویداد» استفاده میکند.
با این دیدگاه، رویدادهایی که پیش از شروع، صاحبمسئلۀ مشخصی نداشته باشند که «عمدۀ هزینههای رویداد را تقبل کرده و در نظر داشته باشد در پایان رویداد از نتایج بهدستآمده در رویداد و یا تیمهای توانمند آن استفاده کند»، جزء مصادیق رویدادهای طرح شهید بابایی محسوب نمیشوند. ازاینرو، رویدادهای استارتاپی ، شتابدهی ، سرمایهگذاریابی و همرسانی فناوری و نیز فنبازارها، علیرغم ارزشمند بودن در «زیستبوم علم – فناوری – اقتصاد و مدیریت» کشور، در چارچوب طرح شهید بابایی قرار نمیگیرند.
۲. برخی از رویدادها ماهیتاً رقابتی نیستند. بهویژه، باید توجه داشت که مسئله یا چالشی که در رویدادهای رقابتی مسئلهمحور مطرح میشوند، عمدتاً از مسائلی هستند که احتمال حل آنها از طریق یک پژوهش سرراست امکانپذیر نیست و به نظر میرسد بهرقابتگذاشتن آنها در میان جمعی از دانشجویان ، دانشآموختگان و متخصصان، ممکن است منجر به حل خلاقانۀ مسئله شود. لذا مسائلی که به صورت سرراست، در قالب یک طرح پژوهشی یا با تشکیل یک هستۀ پژوهشی، قابل حل هستند، اصولاً ماهیت رقابتی ندارند.
نوع دیگر، رویدادهایی هستند که در آنها، داوری و امتیازدهی به تیمها، فارغ از نتایج کسبشده توسط تیمهای دیگر انجام میشود؛ به این معنا که «پاسخِ درستِ مسئله» یا «روشِ درستِ دستیابی به پاسخ مسئله»، تقریباً مشخص یا قابل پیشبینی است و امتیاز تیمها، بر اساس میزان دستیابی به پاسخ درست یا میزان رعایت روش صحیح، تعیین میشود و بنابراین اگر در یک موضوع، حتی فقط یک شرکتکننده وجود داشته باشد، میتوان با تعیین حدنصابی، آن شرکتکننده را برگزیده یا غیربرگزیده معرفی کرد. هر چند کسب بیشترین نمره در بین تیمهای شرکتکننده برای حل یک موضوع را میتوان نوعی رقابت در نظر گرفت، اما رقابت مد نظر شورای راهبری طرح شهید بابایی، رقابتی است که در آن ممکن است یک تیم، حتی با ارائه بهترین عملکرد در روش حل خود، به دلیل ارائه راهحلی بهتر توسط تیمی دیگر، امتیازی پایینتر از آن تیم کسب کند.
۳. اصولاً حل مسائل کشور، نیازمند طی کردن چهار گام «مسئلهمندی» ، «مسئلهشناسی» ، «توانمندسازی برای حل مسئله» و در نهایت «حل مسئله» است که در طرح شهید بابایی، رویدادهایی مورد حمایت قرار میگیرند که به پایان گام چهارم میرسند. لذا هر چند، سه گام قبلی، مهم ، ارزشمند و لازمۀ دستیابی به گام چهارم هستند، اما اگر رویدادی فاقد گام چهارم باشد، در چارچوب طرح شهید بابایی قرار نمیگیرد.
در این راستا، برگزاری رویداد روی ابرمسائلی که حل آنها در قالب یک رقابت چندماهه، امکانپذیر نیست و هدف رویداد، صرفاً برداشتن گامهایی در راستای نزدیک شدن به حل آنها است، رویداد را از زمرۀ رویدادهای مد نظر در طرح شهید بابایی خارج میکند.
۴. یکی از اهداف طرح شهید بابایی، توانمندسازی اجتماع نخبگانی برای حل مسائل کشور (گام سوم از چهار گام مذکور در بند فوق) است. لذا رویدادهایی در این طرح مورد حمایت قرار میگیرند که شامل دورههای توانمندسازی در زمینههای کارِ تیمی ، تفکر انتقادی ، شیوههای حل مسائل ، آشنایی با ابعاد و زوایای مسئلۀ مورد نظر و موارد دیگرِ ضروری و مفید برای حل مسئله یا چالش رویداد باشند.
۵. یکی دیگر از جنبههای مورد تأکید در طرح شهید بابایی، توانمندسازی اجتماع نخبگانی برای حل مسائل کشور «در قالب کارِ گروهی» است. لذا رقابتهای مد نظر در این طرح، اولاً باید در قالب رقابت تیمها (نه افراد) باشد و ثانیاً رویداد، دارای فرایند مشخصی برای تیمسازی باشد.
۶. شاخصهای داوری رویداد، باید مشخص ، شفاف و قابل دفاع باشند و پیش از شروع رقابت، به اطلاع همۀ شرکتکنندگان رسیده باشد تا اعتراض شرکتکنندگان به نتایج رویداد، به حداقل برسد. بهعلاوه، مجموعه مقررات شرکت در رویداد (اصطلاحاً دفترچه قوانین) نیز باید مدون شده و به اطلاع همۀ شرکتکنندگان رسیده باشد.
(برای مشاهده یک نمونه از دفترچه قوانین مسابقات،
اینجا را کلیک نمایید. دقت داشته باشید که این نمونه، مربوط به یک مسابقه مسئلهمحور طرح شهید بابایی نیست و صرفاً به عنوان نمونه برای بهرهبرداری در تدوین دفترچه قوانین ارائه شده است.)
۷. لازم است حقوق مالکیت فکری و معنوی ایدهها ، طرحها و دستاوردهای همۀ تیمهای شرکتکننده، پیش از شروع رقابت تدوین شود و به تأیید همه ذینفعان برسد.
۸. مزیتِ محوری قرار گرفتن رویداد در فهرست طرح شهید بابایی بنیاد ملی نخبگان، استفادۀ رویداد از برند و اعتبار طرح و بنیاد در فراخوان شرکتکنندگان و تبلیغات رویداد است که موجب ترغیب افراد برای شرکت در رویداد با هدف بهرهمندی از امتیاز فعالیت نخبگانی میشود. ازاینرو، با توجه به این که فرایند تشکیل جلسۀ شورای راهبری و بررسی حداقل یکجلسهای رویداد، به مدت زمان لازم نیاز دارد، مناسب است ارسال «
کاربرگ معرفی رویداد» به دبیرخانه طرح، دستکم سه هفته پیش از شروع فراخوان صورت پذیرد.
-
برای مشاهده فهرست وظایف برگزارکنندگان رویداد، اینجا را کلیک نمایید.
دبیرخانۀ شورای راهبری
طرح توسعۀ رویدادهای رقابتی مسئلهمحور (طرح شهید بابایی)
بنیاد ملی نخبگان